Alles uit liefde voor China!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van aantjeinchina - WaarBenJij.nu Alles uit liefde voor China!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van aantjeinchina - WaarBenJij.nu

Alles uit liefde voor China!!!!!

Door: Aantje

Blijf op de hoogte en volg

08 Juli 2008 | China, Beijing

Lieve allemaal,

Beijing Language and Culture University is over. No more competitie met de Koreanen, no more karakters stampen, no more te laat komen in de klas, no more klasgenoten uit Indonesie die het schoolboek over typen om te oefenen en omdat hij zijn boek schoon wil houden…
Afgelopen donderdag heb ik mijn laatste luistertoets examen ever gemaakt en was zowaar verdrietig omdat het schooljaar dan toch echt voorbij is.

De laatste weken voor de examens heb ik me bezig gehouden met veel presentaties geven, heb voor mijn eindpresentatie Nederland voorgesteld inclusief een verduidelijkende power point. Heb aan Noord Koreanen die nog nooit het land zijn uitgeweest (behalve Beijing dan) uit moeten leggen dat we in Nederland echt homo’s hebben en ja dat we echt wiet kunnen kopen en dat we echt de Wallen hebben. Heb ze volkomen perplex gelaten en bedacht me achteraf of ik tot de personen behoor waarvan hun leider niet wil dat zijn volk mee in aanraking komt. Naja ze zijn er toch al achter gekomen dat er ook Coca Cola bestaat.

Verder heb ik Chinzen geïnterviewd op straat over hun normen en waarden betreffend huwelijk en heb ik oude opa’s en oma’s gevraagd over de manier waarop zij zijn onderwezen vroeger. Het zijn superleuke opdrachten vind ik ,zolang je groepje niet uit volkomen passieve Japanners bestaat, die rustig 3 uur aan je keukentafel gaan zitten te niksen.
Kan gelukkig wel op mezelf vertrouwen en ben lekker de straat op gegaan met mijn noteboekje.

De eerste opa die ik aansprak was een professor Chinese Cultuur geweest.
Hallo beste opa, wat vind u nou het grootste verschil tussen het onderwijs nu en vroeger? “VROEGER??!!! VROEGER??!!! VROEGER WAS ALLES ANDERS!!!! VROEGER studeerden we om CHINA! Alles was voor het land! We studeerden voor ons ALLEN, ALLES UIT LIEFDE VOOR CHINA!!!! En NU?NU?!!! jullie, jullie jonge mensen(wijzend naar mij)! ALLEEN maar voor jullie zelf!! Geen liefde meer voor ONS LAND,ALLES, ALLLEEEEEN maar voor GELD!!!!!!!”
ok, dankuwel, geen vragen meer …
De volgende twee opa’s wilden liever kletsen dan mijn vragen beantwoorden dus heb ik 20 minuten naast ze gezeten op een bankje en hebben ze me verteld hoe lang ze al vrienden waren en dat ze ooit samen huizen hebben gebouwd. En ja vroeger, sloeg de juf je.
Daarna ondervroeg ik 2 oude vrouwtjes die samen ruzie kregen omdat ze het niet eens konden worden over het antwoord.

Verder praatte ik met jonge mensen over het huwelijk. En kreeg ik de meest open antwoorden, “Ja, omdat ik van het platteland kom wil niemand met me trouwen, want de meisjes in Beijing kijken op me neer en ik heb ook geen auto” Ik dacht zelf eerder dat het meer lag aan de status van zijn tanden, want de meeste mensen van het platteland hebben nog nooit hun tanden gepoetst totdat ze in de stad kwamen.
En dat werkt natuurlijk ook niet altijd voordelig.
Verder kreeg mijn groepsgenootje een hele pleidooi van een vrouw over het feit dat haar man niet genoeg van haar houdt want dit en dat en dit en dat. Vrouwen, altijd hetzelfde.

Na alle presentaties, brak de examentijd aan;heb ik 2 weken binnen gezeten(bijna dan) voor de HSK test (DE test) en de schriftelijke examens totdat alle muren op me afkwamen en het hoogtepunt van mijn dag, naar de groenteboer gaan was.
De HSK heb ik volkomen niet naar tevredenheid gemaakt, de teksten waren verschrikkelijk tot het extend dat je weet dat het over een vlinder gaat, maar dat is dan ook alles.
Over 2 weken de uitslag, het zal me benieuwen.

Verder heb ik afscheid genomen van een van mijn allerbeste vriendinnen hier, Yuki. Ze is half juni vertrokken terug naar de States en het afscheid was ontzettend moeilijk. Je wordt hier in korte tijd echt heel hecht met je vriendinnen, ze zijn familie, vriendje en vrienden ineen. Het feit dat de eerste weggaat, maakt je beseffen dat je zelf ook snel al zult gaan!

Om haar afscheid te “vieren”zijn we een weekend naar Dalian geweest. Dalian is een stad op 1 uur vliegen ten oosten van Beijing, aan de Gele Zee. Dalian word de meest leefbare stad van China genoemd (al zegt dat natuurlijk niet zo veel) en staat bekend om zijn stranden en seafood.
Noem me verwend, maar we hadden echt allemaal zoiets van:???!!!
Als dit het meest leefbaar moet zijn? Eigenlijk is er niet zo veel te beleven in de stad, het is schoner dan Beijing (maar waar is dat niet) en ja er is zee en strand. Alhoewel het meer voelt alsof je naast het Ruhrgebied ligt te zonnebaden. Het uitzicht vanaf het strand is een serie enorme kranen, vieze stinkbootjes waar vluchtelingen op lijken te zitten die dichtbij de kust varen…
Ook is alles eigenlijk verandert in een groot attractiepark. Maar ja, dat is wel wat Chinezen leuk vinden als ze op vakantie gaan, en wie ben ik om daar over te oordelen. Ik bedoel, je kan je ook afvragen wat wij leuk vinden aan hikes maken van 2 dagen totdat je staat te janken.

Maar met 4 meiden, nooit verveeld en hebben we lekker genoten van superlekkere seafood, hebben we ons Russinnen gewaand in de Russian area en zijn we gewoon op het strand gaan liggen. 3 nachten tot 5 uur kletsen in je hotel is natuurlijk altijd gezellig, dus het was een afscheid op niveau.

Eenmaal terug in Beijing hebben we in plaats van 1 afscheidsetentje er 7 gehad. Nog 1 keer samen eten, NOG een keer samen eten etc. Wing-Ho nodigde ons uit voor een Meet&Greet op een borrel in het Westin, MET hapjes. En als je al 3 maanden geen olijf hebt gezien is dat natuurlijk een groot feest! Ik heb geprobeerd niet de hele tijd aan het eten te zijn, maar soms heb je gewoon even geen zelfcontrole. Een meet en greet dient natuurlijk voor een “meet”, dus onze “meet”was met de pr vrouw van het Ritz Carlton, door wie we werden uitgenodigd voor het jaarlijkse culinaire festival. Je moet vrienden blijven maken natuurlijk.
Ook hier waanden we ons weer in een zee van hapjes en waren we de zelfcontrole weer kwijt.
“Jij hier in de noodles rij,jij daar in de eend rij gaan staan, ik ga daar in de sushi rij, nee extra vragen, zeg dat het voor veel vrienden is!!!” hahaha.

Toen was het echte laatste afscheid er dan toch, die tegelijk viel met mijn verjaardag.
Iedereen nog bedankt voor alle wensen! Heb echt leuke bday gehad, ondanks gemis van iedereen! Ze hadden een mooie taart voor me en lieve kadootjes! Mijn quarterlife crisis is over want ben officieel 26 en aan de andere kant van de twintiger jaren. Ik weet nu wat ik wil in het leven. No more crisis en drama.

Tussen alles in, ben ik ook her en der al wat voor de Olympische Spelen aan het doen als volunteer. Ik ben gezet als volunteer voor het NOC NSF, de Nederlandse overkoepelende organisatie voor de Olympics en zal vanuit het Olympic dorp voor hun gaan werken. Dus als mensen (zoals enorm gespierde zwemmers of bekende voetballers) ergens heen moeten, dan moet ik begeleiden geloof ik. How much fun!! Komt Beatrix ook?
We hadden 2 weken geleden al een samenkomst, er kwam een of andere belangrijke leider naar onze school, dus alle vrijwilligers van BLCU moesten paraat staan.
Maar het is allemaal een grote ongeorganiseerde chaos, dus ik moest om 3 uur ’s middags ergens zijn, blijkt dat het dan om 5 uur een keer begint. Als je er dan iets van zegt, krijg je als antwoord: Ja maar zij zijn er al vanaf 11 uur vanochtend hoor. Ja dus???!!!
Zucht. Alle Chineesjes stonden dus al klaar vanaf 11 uur, alle buitenlanders kwamen om 4 uur een keer aankakken, tja. In oranje t-shirt, met vlag en wimpel, in rijen, mensen kregen ineens vlaggen in de hand geduwd en moesten gaan rondzwaaien en rondrennen met die dingen, ineens kregen we een camera voor onze neus, moesten we onze vuist ophouden tot aan ons oor en een tekst opdreunen, een grote Engelse gast kwam te laat binnen, kreeg 2 rode glitter cheerleader pompoenen in zijn hand gedouwd en moest gaan swingen met die dingen… Dan iedereen! hand voor je borst en zeggen OLYMPICS WE ARE READY!! YAY!!! OLYMPICS!! GEEF EXTRA GAS(letterlijk:extra olie erbij)!!!Toen zochten ze iemand die voor de camera, “It’s the final countdown”kon playbacken, VOL overgave. Ik heb bedankt….
Het was een groot feest! Het word een allemachtig prachtig event, hoe dan ook…Heb er echt heel veel zin in!

De area waar ik woon verandert over nacht, winkels zijn ineens weg en de hele straat is opnieuw geasfalteerd. Metro stations veranderen als een gek, en ze laten het hier regenen alsof het niets is. Zodat Beijing straks groen is en een blauwe lucht heeft!

Twing en ik zijn al bezig onze terugreis na de OS te plannen! We zullen eind augustus vertrekken met de Transsiberian Express. AAh ik ga naar SIBERIE!!! Mijn idee van woeste Russen, met bontmutsen ,die nooit lachen en altijd Vodka drinken met ijspegels in hun rode baard wordt echt!!! We slaan Mongolie over omdat ik daar al ben geweest en ik nog steeds ben getraumatiseerd van het slapen in een Mongolische Ger met muizen en paardestront.
We gaan in ieder geval van de trein af in Irkutsk, OOO is dat geen plaats die je kan veroveren in Risk?? We nemen ongeveer 2 weken voor deze reis, eindigen in Moskou half september en vliegen dan terug naar Amsterdam. Moskou is dit jaar de duurste stad ter wereld, weer onwijs goed gepland om dat als laatste te doen wanneer je de laatste centen bijeen aan het schrapen bent. In ieder geval genoeg over houden voor een telefoontje naar papsie en mamsie :) Ze zouden toch niet willen dat ik ergens in de woeste landen van Siberie achterblijf.

Nu, na de examens, heb ik afgelopen weekend een groot feestweekend gehad, full of massages, drankjes, etentjes, pedicures, manicures, films, bootje roeien in het park en vriendinnen. Eigenlijk hoe het hier altijd is, eigenlijk, ja. We hebben een all- u- can- eat buffet gedaan voor 20 euro per persoon!! 300 verschillende gerechten, we liepen compleet hyper rond. Lekker ordinair die Chinezen ook weer, heel culinair gedoe maar die Chinezen pakken het grootste bord, stapelen sushis bovenop de noodles, doen er wat Indiase curries, een stuk pizza en een hele krab boven op en pakken niet 1 glas wijn, maar gewoon 3.
Nee ik niet natuurlijk.

En nu komt Jan morgen!!!
We vertrekken aanstaande zaterdag naar Zuid China, we gaan Guanxi provincie doen voor ongeveer een week. In Guanxi zijn wederom veel verschillende ethnische minoriteiten en de rijstterrassen schijne
n waanzinnig te zijn! We gaan in 3 plaatsen verblijven, een van de hostels is een Culture house, dus kan Jan ’s ochtends om 5 uur Tai Chi lessen nemen en ik kan kookles en kalligrafie doen!! So much fun!!!

Check het filmje, het is ochtend gymnastiek op de basisschool achter mijn huis. Te leuk!

So next episode GuanxiAantje!

  • 07 Juli 2008 - 17:17

    Janny:

    Mijn China avontuur komt ook dichterbij en door jouw verhaal over Dalian krijg ik daar nog meer zin aan;-))
    Ik mail je nog, maar in ieder geval bedankt voor het prachtige verhaal! Tot hopelijk snel (als jij daar ook zin aan hebt)

  • 07 Juli 2008 - 17:26

    Ria:

    Er is veel meer te zien horen ruiken proeven dan wat wij gezien hebben. We zijn blij om je weer hier te hebben in Europa. geniet nog een paar weken en dan op naar het volgende avontuur. Dikke kus

  • 07 Juli 2008 - 18:28

    Pa K.:

    Wat een afsluiting van deze episode zeg. Met al die etentjes ben je zeker rond? Maar als je niet wat positiefs over Nederland te melden hebt moet je daar maar blijven....? Toch zien we je graag terug hoor!

    Groeten aan Jan en dikke kus van ons.

  • 07 Juli 2008 - 20:54

    Saskia:

    Lieve lieve Aan,
    Wat ga ik straks je leuke verhalen missen hoor, als je weer terug bent! Ik geniet elke keer weer! Veel plezier met janneman en geniet van de laatste weken in China!!
    Dikke kus, Saskia

  • 09 Juli 2008 - 05:26

    Suus:

    Hey Aan!

    Inderdaad leuk filmpje van die kleintjes...hoor ik ook Jan beetje mee brommen op het filmpje?

    Veel plezier samen...
    Hebben jullie al Hollands ontbeten?

    X

  • 09 Juli 2008 - 17:44

    Jor:

    AANIE! Ik mis je onwijs! Ikwas bij EL en El en Kjeld hebben helemaal speciaal een roze kamer gemaakt voor ons! HOezo heb je trouwens niet gekaraoked? Ken je talenten hunny!!! ENJOY!! LIEFS aan Jan! XXX

  • 12 Juli 2008 - 19:58

    Will:

    Ik mis je wel een beetje Aantje Banaatje. Geniet nog even met overvolle teugen!!x

  • 13 Juli 2008 - 16:43

    Chel:

    Lieve aantjeee
    Bijna een einde aan je avontuur...maar dan op naar een nieuwe! Hoop dat ik je nog even kan zien voordat we 'wisselen van de wacht' ;-)
    Heb je heeel erg gemist!!

    Dikke dikke kus en geniet nog even deze laatste loodjes

    PS. is het nu wachten op het 'dertigers dilemma' ?? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 September 2008

Lost in Russian Translation

29 Augustus 2008

Olympi-Aantje goes Russia

23 Juli 2008

We are READY!!!!!!

08 Juli 2008

Alles uit liefde voor China!!!!!

28 Mei 2008

Yunn-Aantje en Vriendjes!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 15989

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: